6 tips voor meer zelfregulatie

6 tips voor meer zelfregulatie

Het begint soms al wanneer je ’s ochtends voor de kast staat en je je favoriete shirt niet kunt vinden. Met een andere outfit dan gepland stap je in de auto. Je bent 10 minuten op weg en rijdt de file in, de enige in Nederland op dat moment. Als je na 30 minuten vertraging eindelijk weer met normale snelheid rijdt, kies je voor de wisselbaan. Waar op dat moment een kilometer verderop net een ongeluk is gebeurd. Weer 15 minuten vertraging er bij. Zelfregulatie…Zucht…

Na zo’n start is het heel lastig om je emoties goed te blijven reguleren gedurende de rest van je werkdag. Zelfregulatie is bij de meeste mensen het minst ontwikkelde EQ-domein. Lage zelfregulatie komt relatief vaak voor en kent vele varianten. Je hebt bijvoorbeeld het “explosief”: die collega die om het minste of geringste in de hoogste boom zit, meerdere keren op een dag. Of de “climax”: die collega die uit het niets lijkt te ontploffen terwijl hij zich in werkelijkheid al de hele dag loopt op te vreten. De “flapuit”, die het woord zelfregulatie überhaupt nog nooit heeft gehoord, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Een oude tekst zegt:

“Als iemand in woorden niet struikelt, is hij een volmaakt man”.

Tips om aan onze zelfregulatie te blijven werken zijn dus altijd nuttig.

6 tips om aan je zelfregulatie te werken:

  1. Blijf ademhalen – Met stip de belangrijkste tip! Wat de situatie ook is, als je voelt dat je gaat ontploffen, STOP! Doe gewoon even helemaal niets, behalve ademhalen. Diep in en uit, en dat minstens 5 keer. Zo creëer je voor jezelf de tijd en ruimte om na te denken, en rustiger (of zelfs helemaal niet) te reageren.
  2. Take a Break – De ochtend die ik net beschreef was mijn ochtend vandaag. Door alle narigheid op de weg was ik 1,5 uur later dan normaal op de zaak. Maar toen ik aan kwam lopen stond mijn collega Susie voor het raam met taart te zwaaien! De negatieve spanning die zich 1,5 uur had opgebouwd, heb ik samen met een sinaasappelgebakje kunnen wegwerken. Doorbreek je negatieve emoties door even pauze te nemen en je gedachten op iets anders te zetten.
  3. Relativeer – Goed te gebruiken in combinatie met tip 1. Wat is er nu eigenlijk echt aan de hand? Wat is het ergste dat kan gebeuren? Hoe ga ik hier over een week op terugkijken? Als je niet relativeert, wordt je als het ware “ontvoert” door je emoties, en zie je zaken niet meer in het juiste perspectief. Vraag, als je dit moeilijk vindt, een collega of leidinggevende die je vertrouwt en die dit beter kan om hulp.
  4. Ga in gesprek – Merk je aan jezelf dat jouw “ontploffinkjes” meestal voorkomen bij bepaalde collega’s of in bepaalde situaties (zoals de maandelijkse vergaderingen)? Ga het gesprek dan aan! Bespreek met je collega’s op een rustig moment je frustratie, en praat samen over een mogelijke oplossing.
  5. Beweeg – En daarmee bedoelen we niet dat je de bron van je frustratie een klap moet gaan verkopen. Maar lichaam en geest zijn sterk met elkaar verbonden en het is bewezen dat beweging een positief effect heeft op je emoties. Koffie halen op een andere verdieping, de trap een keer op en af rennen, of even een wandelingetje maken tijdens je koffiepauze en je voelt je als herboren!
  6. Laat het los – Laat al je gedachten even los en concentreer je op wat je op dat moment in je lichaam voelt. Voel je je emotie in je buik, je rug, of misschien je benen? Mindfulness kan een hele grote hulp zijn bij zelfregulatie. Er zijn veel apps* waarmee je in een paar minuten een stuk bewuster wordt van wat je voelt. Hierdoor kun je op een later moment gepast reageren.

Zelfregulatie is niet makkelijk te ontwikkelen. Het kost veel energie, en veel herhaling om je te oefenen in zelfbeheersing, flexibiliteit en veerkrachtigheid. Maar een hoge zelfregulatie is een eigenschap die in elke situatie prettig en effectief is. Voor je omgeving, maar ook zeker voor jezelf!

De emotionele intelligentie van jezelf of je team in kaart brengen? Dat kan met een EQ Analyse van TTI SI. Meer informatie hierover? Bel met 020 697 96 36

* Apps die je hierbij helpen zijn bijvoorbeeld: Mindfulmomentje, Mindfulness coach van VGZ, en Headspace (Engelstalig).

Over de schrijver
Henry is een echt mensenmens. Reden genoeg om de advocatuur te verlaten en als consultant-trainer te gaan werken bij TTI SI. Vriendelijk, accuraat en inhoudelijk sterk, met oog voor detail en de neiging om nét de goede vragen te stellen, weet hij in zijn rol als trainer én blogger altijd inhoudelijke kwaliteit in een mooi jasje te steken!
Reactie plaatsen