arrow_drop_up arrow_drop_down

7 Tips voor het ontwikkelen van je Emotionele Intelligentie- slimmer omgaan met emoties

 

“Willen jullie een keer bij me komen schilderen?” Dat was de vraag van Juanita, een van mijn collega’s. Mijn eerste reactie was: “ik vind het wel leuk, maar ik ben helemaal niet creatief”, “ik kan niet eens normaal tekenen”. Haar antwoord? Iedereen kan schilderen!

Nou, daar gingen we hoor met het hele team. Op weg naar haar schilderslab[1]. Na een korte instructie zetten we de eerste penseelstreken op het doek. En ze had gelijk. Er ontstonden prachtige creaties. Iedereen kan schilderen! Het is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Als je er tenminste open voor staat, aanwijzingen opvolgt en aan de slag gaat.

Zou dit ook mogelijk zijn als het gaat om je Emotionele Intelligentie? Volgens TTISI wel. Net als schilderen kun je vaardig worden in het omgaan met je emoties, zodat ze voor je werken in plaats van tegen je. Maar het vraagt wel om inzet, eerlijkheid en durf!

“Van proberen kun je leren”

Om je Emotionele Intelligentie te ontwikkelen heb je wel een vertrekpunt nodig. Dit vertrekpunt wordt door de EQ Analyse van TTI Success Insights inzichtelijk gemaakt. De EQ Analyse brengt de 5 EQ Domeinen in kaart: Zelfbewustzijn, Zelfregulatie, Zelfmotivatie, Empathie en Sociale vaardigheden en geeft aan in welk ontwikkelstadium je je op elk van deze domeinen bevindt. Gebruik daarna de tips hieronder om je EQ op een of meerdere van deze domeinen te vergroten.

Ontwikkeltips

#1 Hou een emotioneel dagboek bij

Gebruik daarvoor bijvoorbeeld een dagboek. Probeer de emoties die je voelt te beschrijven, maar denk ook na over de volgende vragen: Wat was de aanleiding voor wat je voelde? Hoe reageerde de omgeving? Reflecteer daarna over de uitkomst. Waartoe heeft de emotie geleid? En was dat de gewenste uitkomst? Wat zou eventueel een betere reactie zijn? Door op deze manier je gedachten, stemmingen en gevoelens bij te houden, ontdek je patronen en je sterke en zwakke punten bij een bepaalde stemming. Deze informatie kan je gebruiken in toekomstige situaties.

 

#2 Kom in beweging!

Bewegen helpt om je gedachten te ordenen en je hoofd leeg te maken. Het maakt je wat meer relaxt. Je voelt je beter en bent positiever. Dit maakt het over het algemeen makkelijker om je emotionele huishouding te managen. Neem dus vaker de trap, ga op de fiets naar het werk of maak een wandeling tijdens de lunch.

 

#3 Visualiseer je doelen

Emoties brengen je in beweging (in motion). Emoties kunnen je dichter naar je doelen toebrengen of ervoor zorgen dat je verder van je doelen af komt te staan. Een manier om je doelen te bereiken, is door te visualiseren dat het al zover is! Begin bij het eind. Hoe ziet het plaatje eruit als je hebt bereikt wat je wilde bereiken? Hoe voel je je? Waarom is het belangrijk voor je om dat voor elkaar te krijgen? Ga vervolgens na welke stappen tot dat moment hebben geleid totdat je weer bij het heden, het hier en nu, bent. En ga aan de slag!

 

#4 Let op lichaamstaal

Via lichaamstaal worden signalen en boodschappen gegeven en ontvangen. Lichaamstaal verraadt je eigen gevoelens, maar ook de emoties en gevoelens van je gesprekspartner. Denk bijvoorbeeld aan gelaatsuitdrukkingen, handgebaren of een zenuwtrekje. Gebruik deze informatie om in te spelen op de emoties van je gesprekspartner en het gesprek in de gewenste richting te sturen. Ben je hier (nog) niet zo goed in? Gebruik dan het werkblad emoties herkennen! Volg daarvoor deze link.

 

#5 Wat vertellen je Driving Forces?

Driving Forces vertellen waar je blij van wordt en beïnvloeden de keuzes die je maakt. Maar dat doen emoties ook. Er is een wisselwerking tussen Driving Forces en je emoties. Word je op je Driving Forces getriggerd, dan levert dat vaak een heftigere (positieve of negatieve) emotionele reactie op. Een voorbeeld: Stel, Marco heeft een top 4 Cluster met daarin de Driving Forces Standvastig en Belevend en is minder ontwikkeld op het domein Empathie. Welk beeld levert dat op (niet goed of fout)? Marco bekijkt de wereld waarschijnlijk vooral vanuit zijn eigen perspectief. Dat kan hem hinderen om verschillende standpunten te zien en te accepteren. Hij wil nu eenmaal graag de eigen mening en visie verkondigen.

Weten hoe je reageert als je Driving Forces onder druk komen te staan is essentieel om emotioneel intelligenter te worden.

 

#6 Durf jij jezelf bloot te geven?

Nee, niet als model voor een schildersessie met je team. Maar deel fouten en ongemakkelijke momenten. Emotioneel intelligente personen weten emoties een plek te geven in de onderlinge communicatie. Omgaan met emoties, betekent ook dat je durft open te zijn en jezelf blootgeeft. Zo win je makkelijker het vertrouwen van mensen. Juist door over ongemakkelijke momenten te praten en er eerlijk over te zijn, voorkom je dat de situatie waar je je op dat moment in bevindt, zelf ongemakkelijk wordt. Een beetje zelfspot doet ook wonderen!

 

#7 Wat geeft je emotionele thermometer aan?

Merk je weleens dat bepaalde impulsen, emoties en stemmingen een impact op je hebben die je eigenlijk niet wilt? En zou je de invloed van deze triggers willen beperken en beheersen om reparatiewerk achteraf te voorkomen? Gebruik dan je eigen lichaam als “emotionele thermometer”. De normale lichaamstemperatuur van een mens is 37 graden. Qua emotionele lichaamstemperatuur zit je dan ergens rond je middenrif. Word je koortsig en gaat je gevoel richting je kruin? Tel dan tot 10 of vraag een time-out.

Merk je dat je juist wat onderkoeld bent en je gevoelstemperatuur tot je tenen is gezakt? Vraag je dan af welke maatregelen en acties je kunt ondernemen om meer bij de situatie betrokken te raken en je temperatuur weer normaal te krijgen.

Deze tips zullen je helpen om emotioneel intelligenter of vaardiger te worden. Maar onthoud. Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Fouten maken mag. Het gaat om jouw persoonlijke groei. Hoe lang je erover doet, maakt niet uit. Elk stapje is er een. Maar ben je bereid eraan te werken, dan heb je er, net als schilderen, heel veel plezier van. Klik hier voor het emotiekompas om je een handje te helpen.

Wil je nog meer tips of ben je benieuwd wat de mogelijkheden zijn van de EQ Analyse, neem dan contact met ons op via inhoud@ttisi.nl of bel 020 697 96 36

[1] Neem eens een kijkje op www.art2wisdom.nl

Over de schrijver
Henry is een echt mensenmens. Reden genoeg om de advocatuur te verlaten en als consultant-trainer te gaan werken bij TTI SI. Vriendelijk, accuraat en inhoudelijk sterk, met oog voor detail en de neiging om nét de goede vragen te stellen, weet hij in zijn rol als trainer én blogger altijd inhoudelijke kwaliteit in een mooi jasje te steken!
Reactie plaatsen

Laat je certificeren voor DISC en 12 Driving Forces

Wij gebruiken Cookies