arrow_drop_up arrow_drop_down
26 maart 2019 
in DISC

Communiceren met Collega's: DISC-Stijlen herkennen

‘Hoe krijgen we in ons diverse team alle neuzen dezelfde kant op?’ ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn leidinggevende mijn mening serieus neemt?’ ‘Hoe stimuleer ik het team zodat iedereen zich vrij voelt om zich te uiten tijdens meetings?’ ‘Hoe benader ik die gereserveerde collega?’

Hoe graag we ook een sterk en efficiënt team willen, elkaar begrijpen en effectief communiceren is best een uitdaging. Dat komt omdat we allemaal verschillend zijn. Toch is er een manier om ondanks de verschillen in gedrag prettig met elkaar te communiceren. Hoe?

Diep in de zee zwemmen lantaarnvissen. Deze vissen zetten ergens op hun lichaam een lampje aan als ze hun medevisjes bij elkaar willen roepen. Olifanten kunnen via infrageluid met elkaar communiceren tot op 10 kilometer afstand. En als een pandabeer een vrouwtje zoekt laat hij door middel van een handstand zo hoog mogelijk op een boom een plasje achter, in de hoop dat een vrouwtje zijn geurvlag oppakt.

Als wij als collega’s met elkaar willen verbinden doen we dat natuurlijk niet met lampjes, infrageluiden of geurvlaggen. (Alhoewel dat best grappige situaties zou opleveren.) Maar om effectief met elkaar te communiceren bestaat er wel een universele ‘taal’ die elk persoon, waar hij of zij ook vandaan komt, kan begrijpen. Dat is de taal van ons Gedrag, ‘leesbaar’ en begrijpelijk gemaakt met het DISC model. Het DISC model brengt in kaart:

  • Hoe iemand problemen aanpakt
  • Op welke manier iemand graag communiceert
  • Hoe iemand reageert op veranderingen
  • Hoe iemand met regels en procedures omgaat

Deze dingen van elkaar begrijpen, is het begin van een goede en soepele samenwerking.

Geen geurvlaggen maar kleurvlaggen

Het DISC model maakt gebruik van 4 kleuren, Rood, Geel, Groen en Blauw. Iedere kleur staat voor een bepaalde Gedragsstijl.

  • Rood vertelt: Hoe we omgaan met Problemen
  • Geel vertelt: Hoe we anderen Beïnvloeden
  • Groen vertelt: Hoe we omgaan met Tempo
  • Blauw vertelt: Hoe we omgaan met Procedures

Hoe hoog of hoe laag je ‘scoort’ op een bepaalde kleur, zegt iets over jouw Gedragsstijl. En over jouw specifieke do’s en don’ts in de communicatie.

Hoe communiceer je met…?

Vaak weet je precies hoe jijzelf benaderd wil worden. Maar hoe benader je je collega’s effectief? Met DISC worden gedrag en communicatievoorkeuren leesbaar gemaakt. Kijk dus eerst goed naar iemands DISC Gedragsstijl. Bepaal daarna hoe je iets gaat brengen.

Wie kent het niet, het moment dat je een pijnlijk onderwerp moet aansnijden. Hoe kan je je kennis van de Gedragsstijlen van je collega’s inzetten om dit zo prettig mogelijk te brengen? Stel je bijvoorbeeld voor dat één van je collega’s niet zo fris ruikt? Hoe pak je dit aan bij een…

  • Hoog Rode collega? Wees direct en draai er niet omheen. Benadruk dat je zeker weet dat deze collega hier zelf iets aan gaat doen. Schrik er niet van als hij of zij assertief en direct reageert.
  • Hoog Gele collega? Breng het op een gezellige en vriendschappelijke manier. Praat met een glimlach en raak wanneer passend zelfs even diens arm aan. Deel misschien zelfs tips met lekkere merken voor deodorant of eau de toilette.
  • Hoog Groene collega? Begin met een compliment. Maak voorzichtig oogcontact, maar kijk niet te strak in de ogen. Vraag je collega hoe hij/zij zoiets zelf zou brengen aan een ander. Gebruik die informatie om de boodschap kalm en vriendelijk over te brengen.
  • Hoog Blauwe collega? Zorg dat je goed voorbereid bent. Onthoud op welke momenten het je specifiek is opgevallen en benoem die. Accepteer het dat deze collega zich misschien even terugtrekt om de informatie te verwerken.

 Er gaat een lampje branden

 Door het herkennen en erkennen van elkaars Gedragsvoorkeuren, gaat er in een situatie waar je elkaar eerder niet begreep nu een lampje branden. En kan je elkaar bij wijze van spreken op 10 kilometer afstand ‘verstaan’. ‘O ja, dat komt omdat hij hoog Groen is, en niet omdat hij de boel bewust zit te vertragen.’ Of ‘Deze hoog Blauwe collega zal ik niet met een sappige roddel benaderen, maar een beetje bedachtzaam.’ ‘Als ik wil dat mijn hoog Rode leidinggevende mij serieus neemt, zorg ik dat ik goed voorbereid ben en mijn boodschap zelfverzekerd overbreng.’ ‘Mijn hoog Gele collega werkt vandaag waarschijnlijk lekkerder als ik haar eerst even de ruimte geef om uitgebreid over haar weekend te vertellen.’

Niemand is maar 1 kleur

De huid van een panterkameleon is groen als hij zich relaxt voelt, maar verandert naar rood/geel als hij de competitie wil aangaan. Zo is ook geen mens in 1 kleur te vangen. De meting op de 4 DISC factoren laat zien dat iemand altijd een combinatie van kleuren heeft. Alleen al omdat niet alleen de hoge scores iets zeggen over iemands Gedragsstijl, maar ook de lage scores. De TTI SI Gedragsanalyse geeft een heel accuraat beeld van de Gedragsvoorkeuren van jou en je collega’s. Wil je weten wat de TTI SI Gedragsanalyse voor jou en jouw team kan betekenen? Klik op Start Direct.

Over de schrijver
Rieke is customer care professional bij TTI Success Insights Benelux. Omdat een carrière voor haar niet zaligmakend is, kiest zij voor een leven waarin zij betaald werk kan combineren met zich onbetaald inzetten voor de medemens. Op kantoor is Rieke blij wanneer de klant blij is. Een van haar andere passies is creatief schrijven. Daarom is ze een van de gewaardeerde bloggers bij TTI Success Insights Benelux.
Reactie plaatsen

Laat je certificeren voor DISC en 12 Driving Forces

Wij gebruiken Cookies