arrow_drop_up arrow_drop_down
15 januari 2020 

Hoe creëer je employee engagement?

Behalve dat Max Verstappen afgelopen seizoen weer de sterren van de hemel reed, viel ook zijn team bij Red Bull in positief opzicht op. Zij kregen het voor elkaar om de snelste pitstop ooit te maken. In slechts 1,82 seconde lukte het ze om 4 banden te verwisselen. Behalve de coureur was ook het hele team eromheen ultiem gemotiveerd om de racewagen als eerste over de streep te krijgen.

Het is duidelijk dat er in dit team sprake is van engagement, of betrokkenheid. Van de teambaas, de adviseurs, constructeurs, technici, tot de coureurs, het hele team heeft 1 doel: wereldkampioen worden.

Wat is engagement precies?

De term engagement betekent letterlijk verloven. De stap die je zet voordat je in het huwelijksbootje stapt. Je belooft elkaar om binnenkort voor altijd samen door het leven te gaan. Een punt waarop je niet zomaar komt. Het begint ermee dat je verliefd wordt, elkaar leert kennen, en een speciale verbondenheid gaat voelen.

Op dezelfde manier kan je ook in een bedrijf of team engagement creëren. Door elkaar en de organisatie- of teamcultuur te leren kennen, ‘verliefd’ te worden en een verbondenheid te gaan voelen. Als die verbondenheid en betrokkenheid er is, blijven medewerkers langer werkgelukkig en tevreden.

‘Culture eats strategy for breakfast’

Hoe creëer je engagement in jouw team of bedrijf?

Stap 1: Formuleer waar je voor staat

  • Bepaal een duidelijke missie en cultuur.
  • Maak een leuke, herkenbare slogan. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue’s ‘alles voor een glimlach’. Of Red Bull’s ‘van Red Bull krijg je vleugels’.
  • Kijk eens kritisch naar je marketing- & reclamebudget. Hoeveel daarvan besteed je aan interne reclame?
  • Stel kernwaarden op die iedereen begrijpt.
  • Geef je medewerkers de kans om zelf hun ‘titel’ te bedenken. Een titel die staat voor wat ze doen; dat wat maakt dat ze uniek en onmisbaar zijn binnen het team.
  • Laat iedere medewerker in eenvoudige taal in +- 70 woorden uitleggen waar het bedrijf voor staat. Dit kunnen ze doen met woorden, maar ook met plaatjes of filmpjes.

Als je op bovenstaande punten investeert, ben je bezig een duidelijke, aantrekkelijke organisatie- of teamcultuur te formuleren. Die cultuur is het karakter en de persoonlijkheid van je bedrijf. Dat wat jouw bedrijf of team uniek maakt.

Stap 2: Vertaal het naar de praktijk

Ook hierin is Red Bull een mooi voorbeeld. Zij hebben eerst een duidelijke cultuur en missie geformuleerd: vleugels krijgen wanneer je die nodig hebt. Het bekendste voorbeeld daarvan is natuurlijk het energiedrankje. Maar Red Bull richt zich bij uitbreiding ook op energieke prestaties en spectaculaire resultaten in andere aspecten van het leven. Ze spelen naast de Formule 1 ook een rol in extreme sporten zoals Crashed Ice. En zelfs bij minder explosieve sporten zoals voetbal spelen de teams van Red Bull zeer energiek. Iedereen die deel uitmaakt van Red Bull, ‘leeft’ als het ware deze cultuur.

Hoe kan je de organisatie- of teamcultuur binnen jouw team levend maken?

  • Voorbeeldgedrag van leidinggevenden in het ‘leven’ van de cultuur is essentieel. Hiermee geven leidinggevenden niet alleen leiding, maar nemen ze vooral de leiding.
  • Betrek ook nieuwkomers direct in jullie cultuur. Zelfs bij het werven van nieuwe mensen kan de cultuur al benoemd worden.
  • Maak de werkplek conform aan de cultuur, zodat ook die uitstraalt waar jullie voor staan. Staan bijvoorbeeld ‘verbinding en openheid’ in jullie cultuur hoog aangeschreven, zet het kantoor dan niet vol met grote wanden tussen de werkplekken.
  • Kies je doelgroep en potentiële klanten uit op basis van de cultuur die je leeft, en benader ze ook op die manier.

Hoe belangrijk is een duidelijke organisatie- of teamcultuur voor engagement?

Een aantrekkelijke organisatiecultuur of teamcultuur:

  • Trekt talent aan
  • Verhoogt betrokkenheid
  • Creëert werkgelukkige en tevreden medewerkers
  • Heeft een positieve impact op resultaten

Managementgoeroe Peter Drücker zei ooit: ‘Culture eats strategy for breakfast’. Met andere woorden, hoe goed een strategie ook is, een organisatiecultuur is altijd dominanter en kan je strategie binnen de kortste keren om zeep helpen. Een goede strategie zonder een sterke cultuur is als een racewagen zonder wielen. De auto in beweging krijgen is bijna onmogelijk. En om wereldkampioen te worden, zijn de wielen natuurlijk onmisbaar.

Is jullie team of organisatie toe aan een ‘pitstop’? Wil je weten hoe je elkaar als team of organisatie kunt ‘vinden’, verliefd kunt worden en verbondenheid kunt gaan voelen? En hoe bind je jouw klanten aan jou? Klik op Start Direct en we helpen je graag verder!

Over de schrijver
Rieke is customer care professional bij TTI Success Insights Benelux. Omdat een carrière voor haar niet zaligmakend is, kiest zij voor een leven waarin zij betaald werk kan combineren met zich onbetaald inzetten voor de medemens. Op kantoor is Rieke blij wanneer de klant blij is. Een van haar andere passies is creatief schrijven. Daarom is ze een van de gewaardeerde bloggers bij TTI Success Insights Benelux.
Reactie plaatsen

Laat je certificeren voor DISC en 12 Driving Forces

Wij gebruiken Cookies