EQ in de praktijk: Werken met teams

EQ in de praktijk: Werken met teams

Hoe werkt EQ in de praktijk?

Lees in dit interview met TTI SI Consultant Kees Hooft van FeedForward Organisatiecoaching, hoe het EQ-profiel twee beginnend teamleiders meer inzicht heeft gegeven in hun eigen emotionele intelligentie en hoe het hen, na een stroeve start, geholpen heeft beter tegemoet te komen aan de behoeften van de teamleden.

Het eerste voorbeeld betreft Mieke, een jonge, enthousiaste en gedreven vestigingsmanager. Maar ze liep tegen wat weerstand op.

Kees, wat was de situatie?

Mieke is een jonge vestigingsmanager die oudere collega’s mag aansturen. Ze werd geselecteerd voor deze rol omdat ze opviel qua sociale vaardigheden en empathisch vermogen. Iets wat ook mij meteen positief bij haar opviel. Toch liep ze ertegenaan dat ze het team niet meekreeg. Er ontstonden irritaties en conflicten, onder andere omdat een van de collega’s haar rol ook had gewild.

Wat was de reden dat ze, ondanks haar goede sociale vaardigheden en empathie, toch in conflicten verzeild raakte?

Emotionele Intelligentie

De grafiek van Mieke

Mieke kwam er met behulp van het EQ profiel achter dat ze een minder ontwikkelde zelfregulatie heeft. Dat was de reden dat ze vaak direct in de verdediging schoot. En juist omdat ze zo’n goed ontwikkeld empathisch vermogen heeft ziet ze soms alleen al aan een oogopslag of aan lichaamstaal hoe iemand op haar reageert.

Heeft ze de ontwikkelsuggesties uit het EQ profiel kunnen gebruiken?

Zeker, sommige leken haar nog lastig, bijvoorbeeld de suggestie om wanneer ze negatief geprikkeld wordt zich te focussen op gebeurtenissen die een positief gevoel oproepen, juist omdat ze zichzelf heel graag wil bewijzen. Ze heeft ingezet op de suggestie om ‘eerst te luisteren, een time-out te nemen en daarna pas te reageren’. En de suggestie om ‘effectieve en niet effectieve methoden om zichzelf te beheersen te bekijken’. Om zo oorzaak en gevolg goed in beeld te krijgen en daarin te leren. Ze zegt nu regelmatig tegen zichzelf: ‘doe even normaal’, of ‘doe nu even rustig’, dat helpt haar om de zaken die spelen in het juiste perspectief te zien.

Hoe heeft het haar geholpen, 2 maanden na de EQ analyse?

Mieke zegt er zelf over: “Ik merk dat ik meer rust in m’n lijf krijg; ik ben begonnen met o.a. Yoga en ik merk dat dit me goed doet. Door de ademhalingstechnieken die ik daar krijg, leer ik m’n hoofd leegmaken en meer te genieten van kleine dingen. Bij lastige gesprekken leer ik nu tot 10 tellen, en het was een goede tip om bij moeilijke onderwerpen te zeggen dat ik daar later op terug kom, om zo mezelf de mogelijkheid te geven om het wat beter te verwoorden. Al met al gaat het dus de goede kant op.”

Mooi praktijkvoorbeeld Kees! Je vertelde ook nog over Ralf, een succesvolle Sales Professional die leiding ging geven. Wat was daar de situatie?

Ik kwam in contact met Ralf, een pure sales man met een vlotte babbel. Een heel ervaren en succesvolle sales professional die was gevraagd om manager te worden. Hij ging daarbij 24 man aansturen maar liep er vervolgens gigantisch tegenaan dat veel medewerkers graag deden wat en hoe ze het zelf bedacht hadden, terwijl hij hele duidelijke ideeën heeft over hoe het moet. En dat botste.

Wat hebben jullie toen gedaan?

Nadat ik eerst een DISC profiel met hem had besproken miste ik nog een perspectief en koos ik ervoor om ook naar zijn EQ te kijken.

Wat ontdekte hij daarin?

Emotionele Intelligentie

De grafiek van Ralph

Ralf scoort op alle EQ domeinen goed (3x) of hoog, behalve op Empathie. Vanwege zijn lage  inlevingsvermogen voelden sommige teamleden zich niet vertrouwd bij Ralf, met als gevolg irritaties en spanningen. Daar bleef hij zelf wel rustig onder maar het team dat hij aanstuurde verloor uiteindelijk het vertrouwen in zijn leiderschap. En ging zich ook echt tegen hem verzetten.

Met welke ontwikkelsuggesties uit het EQ profiel wilde hij aan de slag?

Hij koos ervoor aandacht te gaan besteden aan de ontwikkelsuggesties over ‘het leren lezen van non-verbale communicatie’, ‘het van tevoren overwegen wat de gevolgen zijn van hoe en wat je zegt’, en ‘het bieden van een helpende hand waardoor je je meer in de doelen van een ander verdiept’.

Hoe heeft hem dat geholpen?

Ralf is nog steeds geen meester in empathie. Maar er is nu, na ongeveer een jaar, nog maar één persoon waarmee hij regelmatig een conflict heeft, alle anderen heeft hij in meer of mindere mate voor zich weten te winnen.

Dankjewel Kees, dat je deze praktijkvoorbeelden met ons wilde delen.

Over de schrijver
De TTI SI Gastbloggers zijn over het algemeen personen die met de TTI SI Tools werken, internationale collega's, of leden van het TTI SI Team die een gelegenheidsblog schrijven. Zelf een keer een gastblog schrijven voor TTI Success Insights Benelux? Mail naar projecten@ttisi.nl
Reactie plaatsen