arrow_drop_up arrow_drop_down

MAGGI-DENKEN: OUTSIDE-OUT-OF-THE-BOX

Out-of-the-box denken… management Nederland is dol op deze modeterm. Maar zoals wel vaker met modetrends het geval is rijst al snel de vraag: wat bedoelen ze hier eigenlijk mee? We vragen het Wikipedia. ‘Out-of-the-box is een term voor producten die geen tot weinig installatie behoeven. Het product is direct gebruiksklaar zodra het uit de doos gehaald wordt.’ Huh? Kant-en-klaar denken? Plug and Play thinking? Dat is toch precies wat al die management goeroes juist niet willen van hun medewerkers!

Outside-the-box

Typisch een gevalletje Dunglish, lijkt het. We hebben in het Engels ergens een klok horen luiden en verhaspelen de klepel in het Nederlands. Wat die goeroes namelijk echt willen is dat we vooral OUTSIDE the box gaan denken! Buiten vaste kaders denken, bedoelen ze daarmee. Waarbij die doos dus staat voor de kaders. Best lastig om al die dozen en laatjes in de organisatie én in je hoofd opeens weg te denken. Maar absoluut de moeite van het proberen waard.

Verfrissend

Waarom? Het wakkert je creativiteit aan en stimuleert je om meerdere wegen naar Rome te ontdekken. Zo kom je nog eens ergens. Het maakt je bovendien ontvankelijker voor de outside-the-box ideeën van anderen. Bij TTISI pleiten wij er overigens voor om het niet bij denken alleen te laten. Ook outside-the-box-doen kan heel verfrissend zijn. Denk maar eens aan de dingen die je wel doet als je op vakantie bent. Lekker niksen, bijvoorbeeld, terwijl dat thuis nooit van jezelf mag. Of abseilen, terwijl je toch zeker dacht te weten dat dat niets voor jou is. Of inktvis van de grill eten bij dat ene leuke tentje, terwijl je normaal gesproken al van streek raakt als een restaurant geen pepersteak serveert.

Outside-out-of-the-box

Best lekker dus dat outside-the-boxen. Maar, zoals eerder gezegd, makkelijker gezegd dan gedaan. Zoals bij veel grensverleggende activiteiten geldt ook hier: oefening baart kunst. Het liefst kijk je de kunst van het outside-de-box denken eerst even af bij een ander. Of zoek je een steuntje in de rug voor wat meer zelfvertrouwen. We zijn nu eenmaal mensen, en dus ook gewoontedieren.

De Zwitser Julius Maggi had dat destijds heel goed begrepen. Hij wilde eind negentiende eeuw smaakvol, voedingsrijk én betaalbaar eten toegankelijk maken voor de geürbaniseerde arbeidersklasse. Een best wel revolutionaire gedachte, nu het industriële tijdperk goed op stoom was gekomen. Na lang puzzelen en experimenteren introduceerde hij zijn wereldberoemde, overigens industrieel geproduceerde, bruine smaakmaker. De saus was gebaseerd op eiwitrijk peulvruchtenpoeder en rook naar, maar bevatte geen, lavas. Ironisch genoeg noemen wij lavas vandaag de dag vaak Maggi-plant.

Hoe dan ook, met een beetje van Maggi en een beetje van henzelf, hoopte Julius arbeiders aller landen te inspireren tot net even anders en beter eten. Feitelijk was hij een marketinggenie avant la lettre: met een out-of-the box (sorry, out-of-the bottle) product plaveide hij de weg voor een outside-the-box idee: smaakvol en eiwitrijk eten is haalbaar voor iedereen. Dat we inmiddels anders denken over Maggi en gezond eten, doet niets af aan de oorspronkelijkheid, de functie én de gevolgen van zijn idee.

Maggi-denken

De sprong naar HR is minder vergezocht dan je denkt. Willen we als HR-professional medewerkers zelf in beweging krijgen om duurzaam te werken aan hun werkgeluk, dan doet een beetje Maggi-denken wonderen. Hoe maak je gebruik van wat er al is (out-of-the-box), en zet je dat om naar werkvormen en toepassingen die net even anders zijn (outside-the-box)? Werkvormen waarbij medewerkers zelf geïnspireerd raken om te leren, dingen uit te proberen, te experimenteren en te proeven. Niet omdat het moet maar omdat het lekker is.

TTISI heeft de afgelopen twee jaar hard gewerkt, gebrainstormd, outside-the-box gedacht en out-of-the-box ontwikkeld om je te helpen met het antwoord op die vraag. Let wel, één allesomvattend antwoord is er niet. Maar we hebben je genoeg inspiratie, ideeën én concrete middelen te bieden om jou zelf je antwoorden te laten formuleren. Welke dat zijn? Kom op 2 oktober 2019 naar het TTISI Year Event in Ouwehands Dierenpark en wij delen het graag!

Werken aan werkgeluk? Met een beetje van TTI SI en een beetje van jezelf kom je een heel eind!

Over de schrijver
Dorien houdt zich vanuit haar bedrijf IESyworks bezig met assessmentinnovatie en -ontwikkeling. Zij is eindeloos geïnteresseerd in wat ons mensen beweegt, stuurt, en typeert. Als individuen én in teamverband. Dit gecombineerd met haar kracht om ingewikkelde vakinhoudelijke kennis, eenvoudig en duidelijk uit te leggen, maakt Dorien een waardevolle Associate Partner én gewaardeerd blogger van TTI Success Insights, het bedrijf waar haar ‘assessmentinhoudelijke roots’ liggen.
Reactie plaatsen

Laat je certificeren voor DISC en 12 Driving Forces

Wij gebruiken Cookies