arrow_drop_up arrow_drop_down
22 februari 2019 

Missie van je bedrijf bepalen? Met deze tips wordt het een fluitje van een cent!

Als moderne een-, twee- of meerpitter kom je tegenwoordig nergens meer zonder missie. Je bent tenslotte geboren om te werken voor meer dan de centen en de gezelligheid alleen. Maar ja, hoe doe je dat, een missie opstellen?

Nadenken over een missie: wat levert het op?

Allereerst, heel veel onduidelijkheid en irritatie. Wie ik het ook vroeg, iedereen gaf een ander antwoord op mijn vraag wat een missie nu eigenlijk is. Voor de een volstaat een pakkende kreet of slogan als missie, de ander gaat voor een hoogdravend stuk proza waar de Onafhankelijkheids-verklaring van de VS bij in het niet valt. Voor de ene organisatie draait het om realiseren, voor de andere om proberen. En regelmatig lijkt het vooral een exercitie in sociale wenselijkheid. Althans, ik moet de eerste multinational nog tegenkomen die in haar mission statement durft op te nemen dat het maximaliseren van shareholders value haar bestaansrecht vormt.

Ten tweede, heel veel duidelijkheid en bevrediging. Ja echt waar. Ben je eenmaal het stadium van de irritatie voorbij, dan staan je mooie dingen te wachten. Een goede missie helpt jou als individu, of jou en je collega’s als team/organisatie, om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. Om keuzes te maken. Om je tijd optimaal te benutten. Om je doelen te halen. En vooral: om verbinding te maken met je omgeving (vandaar dus die sociale wenselijkheid).

Tips & tricks

Of je nu een individu, ZZP-er, tweepitter of een organisatie bent, met onderstaande tips minimaliseer je de irritaties en maximaliseer je het plezier bij het opstellen van je missie.

Tip 1: Zoek uit wat voor jou werkelijk belangrijk is

Het leven is te kort om je met doelen bezig te houden waar je eigenlijk niks mee hebt. Voordat je kunt opschrijven waartoe jij op aarde bent, dan wel waartoe jullie team/organisatie op aarde is, moet je dus uitzoeken waar je werkelijk én langdurig blij van wordt (een leuk t-shirtje scoren in de uitverkoop telt niet als langdurig). Van welke prestaties, taken, activiteiten ga je uiterlijk én innerlijk stralen? Voor teams of organisaties is de vraag van toepassing: waar worden/werden we nou collectief blij van? Waar zijn we echt allemaal, van hoog tot laag, hartstikke trots op?

Meer kennis over je eigen Driving Forces, of de Driving Forces Cultuur binnen jouw team of organisatie kan je enorm helpen bij deze stap. Kijk eens op onze blog over Drijfveren.

Tip 2: Denk vooruit

Elk jaar je missie veranderen komt niet echt sterk over. Maar voeling met de tijdgeest is belangrijk. Snuif die tijdgeest op, zonder jezelf te verloochenen of je drijfveren tekort te doen.

Verdiep je vooraf in de verwachte trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied. Lees, volg, kijk, interview mensen die jij een redelijk verstand toedicht van waar het naar toegaat in jouw werkveld. Wil jij je bijvoorbeeld, als ervaringsdeskundige, sterk maken voor een betere balans tussen werk en privé? Bedenk dan dat voor nieuwe generaties in het arbeidsproces de scheiding tussen werk en privé heel anders ervaren wordt. Voor hen draait het meer om blenden dan om balans. Wil je ook Young Professionals helpen, dan heeft dat dus gevolgen voor hoe je je missie formuleert.

Tip 3: Weet wanneer je hulp kunt gebruiken

Vaak weet je als professional of als organisatie heel goed waar je voor staat. Dat vervolgens ook uitdrukken in taal is een missie op zich. Tenzij je een tweede Pauline Cornelisse bent en taal zeg maar jouw ding is, is hulp vragen een verstandige zet. Die hoeft echt niet altijd van een duur communicatiebureau te komen. Misschien heb jij in je eigen netwerk een of twee taalvaardige en creatieve meedenkers rondlopen, die het superleuk vinden om jou verder te helpen tijdens een leuke cafésessie met speciaalbier?

Tip 4: Hou het concreet en eenvoudig

De bedoeling van een missie is dat iedereen je missie snapt. Tenzij het een geheime missie is natuurlijk, maar daarvoor gelden weer andere tips. Wil je werkelijk toetsen of jouw missie begrijpelijk is, laat ‘m dan los op een feestje of een etentje met vrienden of familieleden die nooit helemaal begrepen hebben wat jij nu precies doet. Reageren zij oprecht enthousiast (of oprecht afwijzend, want dat kan ook) dan weet je zeker dat ze ‘m begrepen hebben. Komen ze bovendien met steekhoudende vragen die betrekking hebben op jouw missie en werkveld, dan weet je dat je missie ook nog uitnodigt tot interactie. En dat is altijd goed.

Binnen een organisatie is het belangrijk dat iedereen, van hoog tot laag, de missie van de organisatie begrijpt en kan uitleggen aan anderen. Test een missie eerst intern, op alle niveaus. Zet medewerkers actief aan het werk met de beoogde missie. Laat de afdeling Communicatie bijvoorbeeld een interne vlogwedstrijd uitschrijven waarin medewerkers, solo/in duo’s/als team, de missie van de organisatie verwoorden en uitdragen richting verschillende publieksgroepen. Bijvoorbeeld schoolkinderen. Treinreizigers in de spits. Journalisten op een persconferentie. Bezoekers op een vakbeurs. In gedicht-, rap- of liedvorm etc.

Tip 5: Cut the B******T (excusez les mots)

Natuurlijk maakt TTI Success Insights mensen niet werkgelukkig. Dat kan ze helemaal niet want dat dat moeten de mensen toch echt zelf doen. Maar ze kan wel de middelen bieden die hen helpen definiëren wat werkgeluk voor hen inhoudt. Ambities uitspreken werkt, maar vermijd daarbij overdrijving, hoogdraverij of beloftes die niet waar te maken zijn. Anders trek je doelgroepen aan waar je helemaal niks aan hebt. In het slechtste geval kom je ongeloofwaardig over en doet het afbreuk aan je imago.

Tip 6: Wees constructief

Er is veel om ons zorgen over te maken. Het klimaat, plastic soup, het voedselvraagstuk, onze privacy… Realisme is goed, maar uit een missie moet wel hoop spreken. Mensen identificeren zich graag met professionals en organisaties die binnen hun invloedsfeer dingen beter willen maken dan ze nu zijn of willen behouden wat goed is. Focus in je missie daarom op wat er goed gaat of goed kan komen als jij kan doen waarvoor jij op aarde bent. Of als jouw team of organisatie dat kan doen.

Heb je al een goede missie, en ben je op zoek naar concrete hulpmiddelen om je missie te realiseren? Neem contact op met Inhoud@ttisi.nl voor een vrijblijvende brainstorm hoe onze instrumenten jou daarin kunnen ondersteunen.

Over de schrijver
Dorien houdt zich vanuit haar bedrijf IESyworks bezig met assessmentinnovatie en -ontwikkeling. Zij is eindeloos geïnteresseerd in wat ons mensen beweegt, stuurt, en typeert. Als individuen én in teamverband. Dit gecombineerd met haar kracht om ingewikkelde vakinhoudelijke kennis, eenvoudig en duidelijk uit te leggen, maakt Dorien een waardevolle Associate Partner én gewaardeerd blogger van TTI Success Insights, het bedrijf waar haar ‘assessmentinhoudelijke roots’ liggen.
Reactie plaatsen

Laat je certificeren voor DISC en 12 Driving Forces

Wij gebruiken Cookies