Omgaan met conflict op de werkvloer: 10 tips die écht werken!

Omgaan met conflict op de werkvloer: 10 tips die écht werken!

Conflict op de werkvloer. Je komt thuis van je werk. Gooit je tas in de hoek, jas over de stoel, en ploft boos op de bank. Het gebeurde aan het begin van de middag, maar de stoom komt nóg uit je oren. Die collega weet altijd precies jouw gevoelige snaar te raken. Waar jij dan weer op reageert (en oké… misschien niet op de meest opbouwende manier…) waardoor alles alleen maar erger wordt.

Herkenbaar? Denk jij dan net als ik; volgende keer ga ik het écht anders aanpakken? Misschien heb je wat aan deze 10 tips!

Tip 1: Let op wat je zegt

Een verkeerde opmerking of lompe uitspraak kan heel veel invloed hebben op de rest van je dag, week of zelfs je carrière. Hetzelfde geldt voor roddelen, of het geven van ongezouten kritiek. Of je gelijk hebt of niet speelt dan eigenlijk geen rol meer… Probeer (zeker als je voelt dat je een beetje gespannen of geprikkeld raakt) extra op je tong te bijten of gewoon even helemaal niets te zeggen. Zoals comedian Craig Ferguson zo mooi stelde:

“Does this need to be said?
Does this need to be said by me?
Does this need to be said by me now?”

Tip 2: Druk op die pauzeknop

Voor conflicten op de werkvloer geldt: Tijd is je beste vriend. Neem dus tijd. Vraag om pauze. Zeg dat je er even over gaat nadenken en er zo snel mogelijk op terug komt. Zo hebben beide partijen de gelegenheid tot rust te komen en alles rustig te verwerken. Je zult zien dat na het nemen van wat tijd, dingen vaak een minder groot probleem zijn dan het in eerste instantie leek te zijn.

Tip 3: Neem het niet persoonlijk

Het overgrote deel van de conflicten op de werkvloer ontstaan door IETS en niet door IEMAND. Maak het dus niet persoonlijk door gedachtes als: “Hij/zij doet dit nou altijd/nooit”, “Hij/zij vindt dit alleen maar omdat hij/zij de pik op mij heeft” etc. Betrap je jezelf hierop? Verleg je focus bewust naar de oorzaak van het conflict en naar de mogelijke oplossing. Probeer ook eerlijk tegen jezelf te zijn en bedenk hoe je hierop zou reageren als iemand anders dit tegen je zou zeggen.

Tip 4: Laat je niet ontvoeren door je brein

Je amygdala is het deel van je hersens dat verantwoordelijk is voor een “fight, flight or freeze” reactie. Deze reactie wordt vaak aangewakkerd door gespannen situaties, zoals bijvoorbeeld een conflict. Als er sprake is van een “Amygdala Hijack” (of: Ontvoering door je brein), focussen je hersenen zich automatisch op negatieve herinneringen uit het verleden om dezelfde situaties in de toekomst te voorkomen. Hierdoor ben je minder goed in staat om je te focussen op het hier en nu, en op de oplossing die nu het beste zou werken. Wees je ervan bewust dat je brein jou wil gaan ontvoeren, en hou de focus op deze specifieke situatie in het hier en nu.

Tip 5: Loose the battle but win the war

Mensen herinneren zich later vaak niet meer exact wat je hebt gezegd, maar wel het gevoel dat je ze hebt gegeven. Hoe vaak hoor je niet: “Ja ik weet eigenlijk helemaal niet meer waar dat om begon…” bij programma’s zoals Het Familiediner? De oorlog winnen betekent in dit geval de oorlog niet eens beginnen. Iets van je af laten glijden om de lieve vrede te bewaren. Zelfs als je 100% gelijk hebt of de ander jou kwetst.

Tip 6: Geen vijanden maar vrienden

De persoon met wie je in conflict bent is waarschijnlijk noch de oorzaak, noch de oplossing van het probleem. Fixeer je daarom op het zoeken naar een oplossing. Als het goed is willen jullie allebei tot een oplossing komen. Probeer daar de nadruk op te leggen zodat jullie niet meer tegenover elkaar staan, maar juist naast elkaar.

Tip 7: Los conflicten zo snel mogelijk op

Zowel voor jezelf als voor de tegenpartij is het prettig als de kou zo snel mogelijk uit de lucht is. Vaak werkt over en weer e-mailen hier niet aan mee, en vertraagt het ook het proces. Handiger is het om even een kopje koffie of thee erbij te pakken en het Face to Face uit te praten.

Tip 8: LUISTER!

Luister goed naar elkaar. Niet om te antwoorden, maar om te begrijpen. Probeer er alles aan te doen om in de schoenen van de ander te gaan staan, voordat je reageert. Maak echt oogcontact, val de ander niet in de reden en wacht heel even met antwoord geven. Zo geef je de ander ook het gevoel dat je echt wilt luisteren. En wie weet, misschien dat je wel van mening verandert als je écht goed naar de ander geluisterd hebt.

Tip 9: Verdiep je in de ander

Ieder mens heeft een andere voorkeursstijl in communicatie. Dat alleen al kan soms voor onbegrip zorgen. Is iemand direct, of laat hij juist niet graag het achterste van zijn tong zien? Met DISC brengen wij deze voorkeursstijlen in kaart zodat je elkaars manier van communiceren beter kunt begrijpen. Deze methode heeft veel managers en teams geholpen om elkaars verschillen meer te (h)erkennen en te waarderen.

Maar of iemand zich aangevallen voelt of niet, heeft vaker te maken met onderliggende persoonlijke waarden, drijfveren en motieven. Als onderlinge waarden verschillen, stuit je niet alleen op onbegrip maar kun je ook voor emotionele uitdagingen komen te staan. Hierbij spelen Drijfveren en Emotionele intelligentie een rol. In onze TriMetrix EQ rapportage leggen we het verband tussen de domeinen Gedrag (DISC), Drijfveren (12 Driving Forces) en Emotionele intelligentie (EQ).

Wil jij hier meer over weten? Download hier een voorbeeldrapport of schrijf je in voor de 3 in 1 certificatietraining.  Even met ons bellen mag natuurlijk ook! 020-6979636

Bonustip 10: Duurzaam onderhandelen van Daniel Shapiro

Daniel deed 20 jaar onderzoek aan Harvard naar de emotionele reacties die een succesvolle samenwerking kunnen belemmeren. Met de methode uit zijn boek leer je beter omgaan met conflict en leer je zelfs de meest explosieve situaties kalmeren.

Bekijk dit boek op bol.com

Download hier de Engelse Infographic over conflict en hang hem boven je bureau!

Over de schrijver
Salomé is een energieke en enthousiasmerende collega. Daarbij komt nog een gezonde dosis verantwoordelijkheidsgevoel, zelfspot en doorzettingsvermogen. Als onze Young Professional houdt ze zich graag bezig met de persoonlijke ontwikkeling van haar generatiegenoten en de online presentatie van TTI Success Insights Benelux. Ze weet waar ze over praat en heeft altijd wel een creatieve oplossing voor de meest uiteenlopende issues.
Reactie plaatsen

Laat je certificeren voor DISC en 12 Driving Forces

Wij gebruiken Cookies