Wij gebruiken Cookies
Per 25 mei 2018 is ons privacy beleid gewijzigd als gevolg van de AVG. Klik hier voor meer informatie.
Meer info

Page content

article content

War for talent: wat als de functie zelf kon praten?

War for Talent, Candidate’s Journey, Growth Mindset. In de wereld van de Werving & Selectie, pardon recruitment, draait alles tegenwoordig om de kandidaten. Good for them! Maar… er bestaat ook nog zoiets als de functie. Zou het niet eerlijk zijn als zij ook mag aanschuiven tijdens het selectieproces om haar zegje te doen? In gewoon oerdegelijk Hollands. Hallo, dit is wat ik graag wil. Dit is wat ik nodig heb. Vergeet mij ajb niet!

Selecteren is net daten

In de slag om met name jong talent gaan organisaties steeds verder om generatie Y, en inmiddels ook Z, aan zich te binden. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Maar wie gaat flirten op de arbeidsmarkt komt er al snel achter dat de wet van Tinder ook opgaat voor werkrelaties. Voor jou (lees: die leuke functie die jij als organisatie te bieden hebt) 10 anderen, want de kans dat hij/zij het ergens anders toch leuker denkt te hebben, is groot. De teleurstelling aan jouw kant is dat misschien ook, net als de verleiding om de volgende keer nog meer je best te doen om wel in de smaak te vallen.

Als, inmiddels gepensioneerde, speler in het datingcircuit heb ik zelf enige bescheiden ervaring opgedaan met beide kanten van de wet van Tinder. Tot  een goede ‘datingcoach’ mij ‘dwong’ om mijn 3 relationele kernwaarden, mijn 3 absolute dealbreakers, en mijn 3 bonuswaarden op papier te zetten. Deze duidelijkheid verlaagde weliswaar de kwantiteit, maar verhoogde de kwaliteit van de respons aanzienlijk. Dat gun je jouw organisatie en jouw functie toch ook?!

Geef de functie een spreekbuis

Tijdens het flirten met de werk technisch gezien zo begeerlijke Y-ers en Z’s, is het juist daarom van belang om de eigen wensen en grenzen duidelijk te benoemen. Sterker nog: generatie Z smeekt er bijna om, aldus Young Capital. (https://www.frankwatching.com/archive/2017/12/28/the-war-on-talent-zo-ziet-recruitment-eruit-in-2018/).

Weten wat je als organisatie in een werkrelatie van de ander verwacht staat of valt met duidelijkheid over de rol(len) of de functie(s) die je wilt laten invullen. En omdat een rol of een functie, anders dan een kandidaat, nu eenmaal niet kan aangeven of zij van haar kant ook die fameuze ‘klik’ voelt, is het belangrijk om de functie langs een andere weg haar zegje te laten doen. Die andere weg heet: Functie Benchmarken.

Wat is Functie Benchmarken?

Functie Benchmarken is een door TTI Success Insights ontworpen proces dat helpt bij het in kaart brengen van de wensen, verwachtingen, eisen en behoeften die de functie richting haar vervuller zou uitspreken. Als zij dat kon. Feitelijk maak je namens de functie een datingprofiel aan. En dat zo eerlijk en realistisch mogelijk, want liegen over je uiterlijk, je leeftijd of je eigenaardigheden heeft ook hier een averechts effect.

Dus: waar houdt de functie van, qua gedrag? Welke motivatoren zijn belangrijk om haar met plezier en voldoening te kunnen vervullen? Wat vindt de functie belangrijk als zij een relatie aangaat? Dat betekent dat je als organisatie de uitdaging moet aangaan om je werkelijk in te leven in de functie. Onder leiding van een procesbegeleider én met behulp van een instrument van TTI SI: de Talent Insights Functie Analyse.

Met een procesbeschrijving ga ik je verder niet lastig vallen op deze plek. Veel leuker en handiger als je hier onze informatieflyer over Benchmarken downloadt. Dan krijg je een goed beeld van wat er komt kijken bij Functie Benchmarken.

Wat heb je er concreet aan?

Nu hoor ik je denken: wat moet ik daarmee? Wij werken als organisatie al vanuit functiebeschrijvingen. En dat is goed. Kijk wel of er in die omschrijving ook (voldoende) aandacht is voor de fameuze ‘klikfactor’. Een functiebeschrijving behelst vaak een uitgebreide zo volledig mogelijke opsomming van functie gerelateerde competenties en taakomschrijvingen. Die vervolgens weer het uitgangspunt vormen om de werving en selectie, sorry recruitment,  op af te stemmen. Ze lijken daarmee wel wat op de criterialijstjes die een hoop daters opnemen in hun datingprofiel. Terwijl het in selectie, net als in dating, eigenlijk ook zou moeten draaien om de vraag: maken wij, functie en kandidaat functievervuller, kans om gelukkig van en mét elkaar te worden? Niet voor een half jaartje ‘proberen’, wel voor iets bestendigers waarvan we allebei de vruchten plukken.

Daarmee willen we het belang van hardere vaardigheden zeker niet ontkennen. Het is nog steeds fijn als je toekomstige partner Frans spreekt als dat je moerstaal is. Maar of een klik bestendigt en uitgroeit tot iets diepers hangt niet op lijstjes vol vaardigheden. Dat hangt op chemie, mindset, motivatie en de wens om samen verder te groeien. Klopt het op dat niveau tussen de twee? Door de functie ‘zelf’ mee te laten praten over thema’s als zichtbaar gedrag, voldoening, motivatie, energie, aanpak, kansen, creëer je een gelijkwaardige gesprekspartner voor de kandidaat. Zodat ze samen om de tafel kunnen gaan zitten om te ontdekken welke mooie kansen de relatie biedt. Zo maak je Love not War for Talent!

Wil je weten wat Functie Benchmarken jouw organisatie kan opleveren? Klik hier en Inhoud TTI Success Insights neemt contact met je op! Of mail ons direct op Inhoud@ttisi.nl.

Comment Section

0 reacties op “War for talent: wat als de functie zelf kon praten?

Plaats een reactie