Per 25 mei 2018 is ons privacy beleid gewijzigd als gevolg van de AVG. Klik hier voor meer informatie.
Meer info

Page content

article content

Wat is er NU mis? Denken over Zelfregulatie

Op de Franse campagne gingen mijn man en ik dit voorjaar op zoek naar rust. Ik om een drukke periode achter me te laten, mijn man om even op te laden voor hij aan zijn nieuwe functie begon. Leuk, dat ontspannen, maar hoe moest dat ook alweer? Op het Franse platteland, en met in de wijde omgeving niets te doen, hadden we in ieder geval de goede setting uitgekozen. Nu nog ontspannen…

Een kennis had mij het boek “De logica van Geluk” (Solve for happy) aangeraden, van Google topman Mo Gadwat[1]. Mo verloor plotseling zijn 21-jarige zoon. En schreef daarna een boek over hoe je gelukkig kunt zijn. Bijzonder toch? In het boek stonden dingen die mij echt aan het denken hebben gezet. Een van die dingen is de zin: “Op dit moment is er helemaal niets mis”. Waarschijnlijk komen er nu automatisch allerlei dingen in je hoofd op die volgens jou wél mis zijn. Dat gebeurde mij tenminste. Maar Mo stelt de vraag: zijn die dingen echt NU mis? Of zijn die dingen in het verleden misgegaan? Of ben je bang dat die dingen in de toekomst misgaan? Zijn advies: “Je kunt het verleden en de toekomst beter opgeven en je best doen op waar je nu mee bezig bent”.

 Dat was wat ik op mijn vakantie moest doen. Bewust (of mindful) worden van de omgeving en het moment. Om de rust zo ook vanbinnen te ervaren. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is zo gemakkelijk om door je gedachten te worden ontvoerd. De drukte zat op dat moment alleen nog maar in mijn hoofd, want in mijn letterlijke omgeving was er niets meer te vinden dan een paar kippen en koeien. Toch kon ik mijn gedachten niet beteugelen.

Grappig genoeg ging het boek dat ik daarna las, precies daarover. “Je bent wat je doet” van mijn favo sociaal psychologe Roos Vonk. Zij gebruikt in dit boek de analogie van de ruiter en het paard. Het paard volgt behoeftes, angsten en routines. De ruiter daarentegen kan verder vooruitkijken en kan het paard een andere kant op sturen. Dat is zelfregulatie. Als de ruiter niets doet, gaat het paard zijn eigen gang en bepalen instincten het traject. Als de ruiter oplettend is, stuurt hij het paard af en toe bij, houdt het in bedwang of moedigt het juist aan obstakels te nemen die het paard liever zou weigeren. Dit laatste noemt zij het “trainen van het paard”. Trainen doe je door het vooral vaak te doen![2]

Terug naar Mo. Mo geeft het advies om op het moment dat je wordt overspoeld door gedachtes en gevoelens, minstens 5 mooie of bijzondere dingen op te noemen die je waarneemt op dat moment. Schenk bewust aandacht aan de vogels die door de lucht vliegen, een mooie auto die langsrijdt, een mooi huis dat je ziet staan etc. Als je die dingen gezocht, gevonden en benoemd hebt, vraag je dan nog eens af: Wat is er NU mis?

Mooie dingen benoemen was op de Franse campagne niet zo moeilijk. Met alle dieren in de omgeving en prachtige natuur, kwam ik makkelijk aan 5. En ik had de tijd om er ook echt even voor te gaan zitten. Langzaam kwam ook mijn hoofd steeds meer tot rust, en aan het einde van de korte vakantie voelde ik me volledig opgeladen.

Maar inmiddels zijn we alweer 3 maanden verder. Werk en leven gaan door. Ik heb nu minder de tijd om even te gaan zitten om te kijken naar koetjes en hun kalfjes. Toch hoor ik nu veel vaker dat stemmetje in m’n hoofd. Wat is er NU mis? Gaan mijn gedachten over het nu? Op het werk probeer ik rustmomentjes te creëren en stil te staan bij dingen die goed gaan. Thuis loop ik graag met de hond een rondje om de plas. Maar mijn paard is af en toe een wilde mustang. Soms heb ik het gevoel dat de ruiter er niet eens meer op zit. Toch geeft het hebben van meer zelfinzicht me houvast. Hoe hoger je zelfbewustzijn wordt, hoe meer je je zelfregulatie kunt gaan trainen. Dus ook al lig ik af en toe half van het paard af, ik ben vastbesloten er altijd weer op te klimmen en opnieuw te beginnen. Want nu is er niks mis.

In deze blog komen de 3 intrapersoonlijke domeinen van emotionele intelligentie naar voren: Zelfbewustzijn, Zelfregulatie en Zelfmotivatie. Als je meer wilt weten over hoe deze domeinen werken op de werkvloer, hoe je ze in kaart kunt brengen of kunt ontwikkelen, neem dan contact met ons op of schrijf je in voor de certificatietraining EQ.

 

 

[1] Bekijk Mo Gadwat bij RTL Late Night hier: https://www.youtube.com/watch?v=IYJNDBp7CgI

[2] In het boek “Ecelleren in Vrijheid” van TTI SI Consultant Peter Roemeling zit een dergelijke analogie verwerkt. Je kunt dit boek bestellen op https://www.managementboek.nl/boek/9789081216302/excelleren-in-vrijheid-peter-roemeling

Comment Section

0 reacties op “Wat is er NU mis? Denken over Zelfregulatie

Plaats een reactie