De lente is alweer bijna voorbij. En eerlijk gezegd leek het erop dat ik dit jaar geen tuinkriebels zou krijgen. Afgelopen zondag was het dan toch eindelijk zover! De trieste aanblik van het hoge gras en de lege plantenbakken in onze tuin in combinatie met het stimulerende geluid van grasmaaiers en heggenscharen bij de buren, hebben me uiteindelijk overgehaald om naar het tuincentrum te gaan. En dan…
Een eigen plek (onder de zon?)
De juiste planten kiezen. Wat ingewikkeld zeg! Niet alleen omdat er zoveel keuze is, maar ook omdat je daarna nog op zoek moet naar de ideale plek in de tuin voor het plantje. De ene plant heeft namelijk meer zonlicht en water nodig dan de andere. En verder moet je letten op de afstand waarop je plant, want sommige planten hebben meer ruimte nodig dan andere.
Ditzelfde principe geldt ook voor medewerkers. Wil een medewerker groeien en zijn volledige potentieel benutten, tot voordeel van zichzelf en organisatie, dan is de juiste standplaats of werkomgeving van cruciaal belang. Daarbij gaat het niet om de juiste verhouding tussen water, zon en aarde, maar om de vraag hoe de werkomgeving ruimte geeft aan iemands gedragsstijl en zijn innerlijke motivatoren, Driving Forces.
Gedragsstijl
De gedragsstijl geeft aan hoe iemand geneigd is dingen te doen, taken op te pakken en zaken gedaan te krijgen. En welke werkomgeving als prettig wordt ervaren. Sommige medewerkers vinden het fijn als de omgeving wat tegenstand biedt en zij het gevoel krijgen dat er iets overwonnen moet worden. Anderen vinden het juist weer prettig om in een harmonieuze, op verbinding gerichte omgeving te acteren. Het vierkwadrantenmodel van William Moulton Marston, dat de basis vormt voor de Gedragsanalyse van TTI Success Insights. brengt menselijke gedragspatronen en -voorkeuren in kaart en maakt dit inzichtelijk. De vier kwadranten van Marston hebben later 4 letters meegekregen en is nu bekend als het DISC-model.
Ieder mens vertoont gedrag in de D, I, S en C factor, maar neigt ertoe zich vooral te identificeren met één van de vier categorieën. Een paar voorbeelden in relatie tot de werkomgeving:
Diana heeft met haar hogere D-stijl behoefte aan een steeds veranderende, dynamische, ad hoc omgeving, terwijl Robert met zijn overwegende S-stijl de voorkeur geeft aan een rustige, stabiele, voorspelbare werkomgeving. Rick floreert als hij duidelijke richtlijnen, structuren en kaders meekrijgt (C-stijl), terwijl Anna juist groeit als zij mag netwerken, enthousiasmeren en inspireren. Rekening houdend met deze factoren, plaats je het plantje op de meest gunstige plek. Nadat je de juiste plek gevonden hebt, ben je natuurlijk niet klaar. Er is nog meer nodig.
Driving Forces
Wil je dat de plant ook mooie bloemen of vruchten geeft? Dan is het verstandig om plantenvoeding te geven. Plantenvoeding is er in verschillende vormen. Zo is er plantenvoeding in vloeibare vorm, die snel wordt opgenomen. Maar er is ook voeding in de vorm van korrels, die langzamer werkt. Welke plantenvoeding werk het beste voor jouw medewerkers?
De juiste plantenvoeding wordt onder andere bepaald door iemands Driving Forces. In elke activiteit ligt een beloning opgesloten. De vraag is dan ook waarom iemand de dingen doet die hij doet. Met andere woorden: welke beloning verwacht hij uit de activiteit te halen? Waar de een het geweldig zal vinden om een nieuwe tablet of bonus te krijgen als beloning voor geleverde prestaties, wordt het door de ander bijzonder gewaardeerd als hij of zij een mooi boek of simpelweg een gemeend compliment krijgt. De beloning kan ook te maken hebben met dingen die verbonden zijn aan de bedrijfscultuur, zoals de mogelijkheid om continu te leren, je gedachten en gevoelens te ventileren en keuzevrijheid.
Met behulp van de 12 Driving Forces Analyse krijg je duidelijk wat iemand belangrijk vindt en welke prikkels als positief zullen worden ervaren. Bijvoorbeeld:
- Doelen die uitdagen
- Een aantrekkelijk bonussysteem
- Mens en maatschappij voorop
- Teamwork
- Mogelijkheden tot scholing en ontwikkeling
- Ruimte voor creativiteit
- Ruimte om anderen te beïnvloeden met nieuwe ideeën of baanbrekende inzichten.
Wanneer we de wereld bekijken door een Driving Forces bril, kunnen we gefundeerde beslissingen nemen over de optimale werksituatie.
Hulp nodig bij de tuininrichting?
Welke werkomgeving past bij jou? Een vraag om over na te denken. Voor jou, als medewerker, maar ook voor jou als HR Hovenier. Een belangrijke vraag omdat de werkomgeving van medewerkers invloed heeft op zijn of haar (professionele) groei! Het bepalen van de ideale werkomgeving gaat verder dan nadenken over de fysieke ruimte. Het gaat ook om de vraag: van welke taken en activiteiten, prikkels en cultuur wordt iemand blij? Besteed je hier geen aandacht aan en zet je een binnenplant per ongeluk buiten, dan zal het plantje uiteindelijk wegkwijnen.
Kun je een handje gebruiken bij de tuininrichting? Neem dan contact met ons op 020-697 96 36 of mail (inhoud@ttisi.nl). We denken graag met je mee over het creëren van de ideale werkomgeving.